on air v3

Βουλή: Απορρίφθηκε η ένσταση αντισυνταγματικότητας για τον νέο εκλογικό νόμο στην Αυτοδιοίκηση

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Typography
Απορρίφθηκε από την Ολομέλεια της Βουλής η ένσταση αντισυνταγματικότητας που κατέθεσε το ΠΑΣΟΚ για τις αλλαγές στον εκλογικό νόμο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με αιχμή την κατάργηση της δεύτερης Κυριακής και την
εισαγωγή νέου τρόπου εκλογής δημάρχων και περιφερειαρχών.
του Γιώργου Λυκουρέντζου

Την ένσταση ανέπτυξε ο Παναγιώτης Δουδωνής, κάνοντας λόγο για «εκλογικό σύστημα κομμένο και ραμμένο» στις επιδιώξεις της κυβέρνησης. Σε υψηλούς τόνους, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ υποστήριξε ότι με τη νέα ρύθμιση νοθεύεται η λαϊκή βούληση, αφήνοντας αιχμές και για την περίπτωση του Δήμου Αθηναίων. «Θα μπορούσατε να ψηφίσετε μία διάταξη που θα λέει ότι θα έχουμε πάντα πρωθυπουργό Μητσοτάκη, Πρόεδρο της Δημοκρατίας Τασούλα και δήμαρχο Αθηναίων Μπακογιάννη», είπε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Δουδωνής απάντησε και στο επιχείρημα της κυβέρνησης περί εξοικονόμησης πόρων από την κατάργηση της δεύτερης Κυριακής, λέγοντας ότι «με αυτή τη λογική η δημοκρατία είναι κοστοβόρα, οπότε μπορούμε να πάμε σε άλλη μορφή πολιτεύματος που στοιχίζει και λιγότερα». Το ΠΑΣΟΚ, όπως τόνισε, δεσμεύεται ότι αν υπάρξει κυβερνητική αλλαγή πριν από τις αυτοδιοικητικές εκλογές, το νέο σύστημα «δεν πρόκειται να εφαρμοστεί ποτέ» και θα επανέλθει η λογική των δύο γύρων.

Από την πλευρά της Νέας Δημοκρατίας, ο Δημήτρης Καιρίδης χαρακτήρισε την ένσταση «προσχηματική και απορριπτέα», υποστηρίζοντας ότι το Σύνταγμα δεν επιβάλλει συγκεκριμένο εκλογικό σύστημα για την Αυτοδιοίκηση. «Δεν σας αρέσει η ρύθμιση, δεν σημαίνει ότι είναι αντισυνταγματική», ανέφερε, σημειώνοντας ότι το νέο μοντέλο δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να έχουν και δεύτερη επιλογή στην ίδια ψηφοφορία.

Ο κ. Καιρίδης απάντησε και στις αναφορές περί «ρύθμισης Μπακογιάννη», λέγοντας ότι για τη ΝΔ η εκλογή του Χάρη Δούκα στον Δήμο Αθηναίων αποτελεί «βούτυρο στο ψωμί μας», καθώς, όπως υποστήριξε, «η Αθήνα δεν έχει βρεθεί σε χειρότερη κατάσταση ούτε στα βαθιά χρόνια της κρίσης».

Υπέρ της ένστασης κινήθηκε ο ΣΥΡΙΖΑ, με τον Θεόφιλο Ξανθόπουλο να ασκεί κριτική στην κυβέρνηση ότι δεν τεκμηρίωσε επαρκώς την ανάγκη της αλλαγής. Όπως είπε, στις τελευταίες δημοτικές εκλογές 248 δήμαρχοι εξελέγησαν από την πρώτη Κυριακή και μόλις 84 από τη δεύτερη, άρα η κυβέρνηση επιχειρεί να αλλάξει ένα τοπίο που οι ίδιοι οι πολίτες είχαν ήδη ρυθμίσει με την ψήφο τους. Προειδοποίησε, μάλιστα, ότι μπορεί να υπάρξει περίπτωση όπου «άλλος πρωτεύει και άλλος εκλέγεται», κάτι που, όπως είπε, δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό.

Σε ακόμη υψηλότερους τόνους κινήθηκε η Ελληνική Λύση, με τον Κώστα Χήτα να υποστηρίζει ότι η ρύθμιση «ξεφτιλίζει το Σύνταγμα» και να επαναλαμβάνει ότι το κόμμα του τάσσεται υπέρ της απόλυτης πλειοψηφίας, δηλαδή του 50% συν μία ψήφο. Από τη Νίκη, ο κ. Ρούντας έκανε λόγο για «πειραματισμό» στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Η Ζωή Κωνσταντοπούλου είπε ότι και η Πλεύση Ελευθερίας στηρίζει την ένσταση κάνοντας λόγο για λοβιτούρες. . Κλείνοντας τη συζήτηση, ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος απέρριψε πλήρως τα επιχειρήματα της αντιπολίτευσης. «Η ένσταση θα μπορούσε να έχει τον τίτλο: δεν μας αρέσει το εκλογικό σύστημα, άρα είναι αντισυνταγματικό», είπε χαρακτηριστικά. Ο Υπουργός υποστήριξε ότι το Σύνταγμα κατοχυρώνει την αιρετότητα των οργάνων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με καθολική και μυστική ψηφοφορία, αλλά δεν επιβάλλει σύστημα δύο γύρων. Παράλληλα, επιτέθηκε στο ισχύον μοντέλο, λέγοντας ότι έχει κλείσει τον κύκλο του και οδηγεί σε στρεβλώσεις, όπως δημάρχους που μπορεί να διαθέτουν πλειοψηφία στον δεύτερο γύρο αλλά όχι πραγματική νομιμοποίηση επί του συνόλου των ψηφισάντων του πρώτου γύρου.

Ο κ. Λιβάνιος επικαλέστηκε στοιχεία για τη μειωμένη συμμετοχή στις επαναληπτικές εκλογές, σημειώνοντας ότι σε εκλογικά τμήματα όπου τη δεύτερη Κυριακή υπήρχε μόνο περιφερειακή κάλπη, η συμμετοχή ήταν έως και 20 μονάδες χαμηλότερη. Όπου υπήρχε μόνο δημοτική κάλπη, η μείωση έφτανε τις 10 μονάδες.

«Το μείζον δεν είναι η οικονομική πλευρά, αλλά η πραγματική νομιμοποίηση των δημοτικών και περιφερειακών αρχών μέσω της αύξησης της συμμετοχής», ανέφερε ο υπουργός Εσωτερικών. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα παρέθεσε την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, όπου, όπως είπε, ο πρώτος του α’ γύρου είχε λάβει 125.000 ψήφους, ενώ ο νικητής του β’ γύρου εξελέγη με 110.000.